edu.com.pl Forum eduProgi eduParty.pl 
Internetowe Centrum Informacji Edukacyjnej Dzisiaj mamy: 13 grudnia 2017, Sylwester za 19 dni

2006



punkt Strona główna
punkt Szkoła
punkt Studia
punkt Nauczyciele
punkt Forum
punkt Giełda
punkt Konkursy
punkt Imprezy
2003-10-11 09:29:19, AF

  Program "Potęga rozumu" - recenzja.


Firma LK Avalon wraz z amerykańską firmą Compedia wydała w Polsce program "Potęga Rozumu" - według informacji producenta program ten ma rozwijać intelekt użytkownika i przekonać go do oryginalnego poszukiwania rozwiązań. Czy program ten zgodny jest z opisem producenta? Poddaliśmy go naszym testom.

Informacje ogólne

Program wykorzystuje metodę kreatywnego myślenia ASIT, która, jak podaje producent, wykorzystywana jest w takich firmach jak Ford, Intel, Motorola czy FedEx. Metoda ta polega na rozwiązywaniu problemu poprzez rozłożenie go na czynniki pierwsze, a następnie poddawaniu go takim przekształceniom, aby przy jak najmniejszym nakładzie środków móc go rozwiązać.

Program dostępny jest w dwóch wersjach: rodzinnej i profesjonalnej. Wersja profesjonalna zawiera dodatkowy, rozbudowany kurs ASIT, a także powiększony rozdział teoretyczny "poświęcony ciekawym problemom i rozwiązaniom powstałym w niekonwencjonalny sposób" - czytamy w dokumentacji producenta. Producent, do celów testu, przeznaczył wersję rodzinną, toteż odnosić się będę tylko do tej wersji.

Pierwsze wrażenia...

...raczej pozytywne. Użytkownika wita sympatyczna postać profesora Einsteina i zaprasza do podróży w krainę kreatywnego myślenia. Jednakże już na samym początku uderza ubogie i raczej nieciekawe wykonanie plastyczne programu, które nie przystoi już programowi XXI wieku, a który przypomina stare gry przygodowe z pierwszej połowy lat '90. Nie zrażając się tym wcale przystąpiłem do części zapoznającej z metodą ASIT.

Zawartość merytoryczna

Ciężko mi jest oceniać wartość merytoryczną produktu ponieważ jest to program kierowany jednak do najmłodszej grupy odbiorców, a oceną tego typu programu powinien zajmować się pedagog. Jednakże jako klient docelowy programu (producent pisze, iż nadaje się on dla użytkowników w wieku 9-99 lat) pozwolę sobie podzielić się z moimi odczuciami na ten temat. Część teoretyczna na temat kreatywnego myślenia i alternatywnych dróg rozwiązywania problemów jest dosyć ciekawa, gdyby nie okaleczona wręcz grafika. Zdjęcia wykorzystują jedynie 256 kolorów i są dosyć marnej jakości, co widać na poniższych zrzutach ekranu. Dzisiejsze możliwości monitorów i kart graficznych z powodzeniem wykorzystują grafikę 16, a czasami 32 bitową (miliony kolorów), a połowa płyty wciąż pozostaje niewykorzystana.





Mimo wszystko, wykład jest na tyle ciekawy, że nie dyskwalifikuje to programu. Szkoda tylko, że jest dosyć krótki, mam nadzieję, że w wersji profesjonalnej jest bardziej rozbudowany, ponieważ wersja rodzinna de facto nie uczy jak należy wykorzystywać metodę ASIT, lecz na czym ona polega. Dobre i to.

Po dawce teorii przyszedł czas na ćwiczenia praktyczne, do których przeszedłem z wielkim zaciekawieniem. Jednakże już po kilku pierwszych zadaniach wszelki entuzjazm opadł, a pojawiło się raczej znudzenie. Nie mogę oprzeć się wrażeniu, że chociaż ćwiczenia te powinny uczyć logiki są tej logiki pozbawione. Rozumiem, że mamy tutaj do czynienia z baśniową krainą przeznaczoną przede wszystkim dla dzieci, ale jak rozwiązać logicznie problem w świecie nielogicznym? Na dwanaście ćwiczeń naliczyłem tylko kilka, które są ciekawe. Natomiast przy zadaniu "jak przesłać paczkę tak, aby nie dobrał się do niej listonosz" ręce mi opadły. O co chodzi w zadaniu? Pozwolę sobie pokrótce problem opisać. Pewien młodzieniec z Nowego Jorku ma znajomego w Indiach, któremu przesyła jedzenie. Jednakże, gdzieś po drodze, listonosz otwiera paczkę i konsumuje zawartość, tak, że do Indii trafia pusta paczka. Teraz należy tak przesłać paczkę, aby nie otworzył jej listonosz. Do dyspozycji mamy: papier do pakowania, wstążkę, gwoździe i kłódkę. Otóż rozwiązanie zadania jest bardzo proste, pozwolę sobie je zdradzić: należy "rozmnożyć" kłódkę specjalnym przyrządem, tak aby ją można było wykorzystać dwa razy. Następnie zamknąć paczkę i wysłać do Indii. W Indiach musimy zamknąć paczkę na drugą kłódkę rozmnożoną w Nowym Jorku, tak, aby mieć klucz u siebie. Następnie wysłać ponownie paczkę do Stanów, gdzie zdejmujemy jedną kłódkę i ponownie do Indii gdzie zdejmujemy tę ostatnią i w ten sposób paczka zostaje otwarta w Indiach przez naszego kolegę, nie przez listonosza. Zaznaczam, że w paczce było jedzenie, toteż nie wiem czy przetrwałoby ono jedną podróż, a co dopiero trzy! Nie rozumiem również dlaczego listonosz mógł sobie poradzić z gwoździami a nie mógł wyłamać takiej tandetnej kłódeczki. Przyznam się od razu, że ja tej zagadki nie byłem w stanie rozwiązać bez podpowiedzi, a skoro dorosły człowiek nie może sobie poradzić z tym zadaniem to cóż dopiero dziecko. Poważną wadą programu jest to, że w każdym z ćwiczeń brakuje informacji, co dokładnie możemy zrobić z obiektem, tu się kliknie, tam się kliknie i się odkryje. Teoretycznie właśnie to powinno stymulować kreatywne myślenie, ale czasami nie ważne jak długo byśmy klikali czegoś nie wymyślimy, trochę denerwujące.

Wszystko to sprawia, że nawet jak wpadnie się na rozwiązanie ciężko jest się z tego cieszyć, pozostaje raczej uczucie, że rozwiązanie jest bez sensu.

I to niestety wszystko z czym miałem do czynienia w wersji rodzinnej, to trochę mało jak na jeden kompakt i autorzy mogli włożyć w proces tworzenia więcej serca. Przypomina to raczej zabawy w Internecie niż poważny program, za który trzeba zapłacić. Zwykłe układanki w technologii Flash, czy stare, ale przecież tak oddziałujące na wyobraźnię Incredible Mashines, które dzisiaj można dostać już chyba za darmo dają wiele radości i rozwijają intelekt. Ostatecznie można po prostu zainwestować w Scrabble.

Podsumowanie

Podsumowując program nie prezentuje się najlepiej. Za pieniądze, które należy wyłożyć na program, lepiej jest kupić inny program edukacyjny, posiadający większą renomę, lub nowoczesną encyklopedię multimedialną, która, założę się, bardziej będzie dziecko cieszyć. Nieciekawa oprawa graficzna i nieciekawe zabawy logiczne raczej nie zachęcają do zakupu. Miałbym również małą uwagę techniczną do twórców, że należałoby na dysk twardy przenieść więcej plików, przynajmniej wszystkie pliki dźwiękowe potrzebne do danej zabawy, bo oczekiwanie, aż wgra się każda pojedyncza sekwencja dźwiękowa również denerwuje.

Nasza ocena: 4/10

Cena:
wersja rodzinna - 49,90 zł
wersja profesjonalna - 59,90

System Windows 9x/ME/XP
Do testów dostarczył: LK Avalon - www.lkavalon.com

 

© RAD-COM, 2000-2005 : O Serwisie : Kontakt : Reklama