edu.com.pl Forum eduProgi eduParty.pl 
Internetowe Centrum Informacji Edukacyjnej Dzisiaj mamy: 22 listopada 2017, Sylwester za 40 dni

2006



punkt Strona główna
punkt Szkoła
punkt Studia
punkt Nauczyciele
punkt Forum
punkt Giełda
punkt Konkursy
punkt Imprezy
2006-01-20 17:34:12, KNM

  Protest matematyków w związku z pomocami dostępnymi na maturze


W imieniu wielu polskich matematyków, uczestników Konferencji Nauczycieli Matematyki w Ciechocinku oraz kampanii edukacyjnej Wiek Edukacji Profesor Wacław Zawadowski 12 stycznia złożył w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej list, w którym przedstawiciele środowiska matematyków wyrażają głębokie zaniepokojenie kierunkiem zmian zasad nauczania matematyki w Polsce.

Centralna Komisja Egzaminacyjna jest jedną z publicznych instytucji odpowiedzialnych za edukację w naszym kraju. W lutym 2005 roku Centralna Komisja Egzaminacyjna, która na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu jest podmiotem decydującym o liście pomocy naukowych dostępnych na maturze, wprowadziła zakaz używania zaawansowanych pomocy naukowych na maturze z matematyki.

Decyzja Centralnej Komisji Egzaminacyjnej o dopuszczeniu do używania na maturze z matematyki jedynie kalkulatorów prostych wywołała oburzenie wśród maturzystów jak i wielu matematyków, którzy część swoich lekcji prowadzą z użyciem kalkulatorów naukowych czy też graficznych. „Decyzja CKE była nieprzemyślana” – uważa Małgorzata Fryska z Centrum ALMA, które od dawna apeluje o dopuszczenie do użytku w Polsce nowoczesnych pomocy naukowych. „Cóż złego jest w używaniu kalkulatorów? Istotne jest tylko to, żeby tak ułożyć zadania, aby kalkulator wspomagał ucznia w myśleniu, a nie wyręczał w rozwiązywaniu zadań” – dodaje Fryska, inicjatorka wysłania listu do CKE.

Przeciwnicy używania takich pomocy twierdzą, że używanie kalkulatorów na maturze oducza uczniów liczenia. Tymczasem jak wynika z opinii fachowców tendencja jest zupełnie przeciwna. Praca na kalkulatorach pomaga lepiej zrozumieć zasady rządzące matematyką, odejść od rachowania w kierunku twórczego, abstrakcyjnego myślenia.

„Najnowsze kalkulatory graficzne prędzej czy później muszą trafić do szkół. Są po prostu niezbędne w nowoczesnym modelu nauczania. Tak jak kiedyś do szkół trafiły kalkulatory z czterema działaniami, tak teraz przyszła pora na urządzania najnowsze. Oczywiście do ich wprowadzenia potrzeba zmiany całego systemu nauczania i oceniania w polskiej szkole” – uważa prof. Wacław Zawadowski z Uniwersytetu Warszawskiego, autorytet w dziedzinie nauczania matematyki w Polsce, który spotkał się z Panią Barbarą Andrzejewską, z Wydziału Matur Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i przekazał na jej ręce list z podpisami matematyków.

Według ekspertów, stanowisko CKE stawia naszych przyszłych matematyków na przegranej pozycji względem kolegów z Unii Europejskiej.

Brak daleko idących zmian w polskim systemie edukacji idzie w parze z coraz słabszymi wynikami polskich uczniów na maturze z matematyki. Z przeprowadzonego na zlecenie OECD badania PISA 2003, wynika, że aż 23 proc. polskich uczniów potrafiło jedynie rozwiązywać nieskomplikowane zadania, z jasno postawionymi pytaniami, według prostego przepisu na rozwiązanie. W porównaniu ze średnią światową, stosunkowo niewielu polskich uczniów potrafi podać kompletne rozwiązanie zadania, natomiast duża ich część potrafi je rozwiązać częściowo. Autorzy badania podkreślili przy tym, że nawet nasi najlepsi uczniowie dość często są po prostu słabsi od najlepszych uczniów w skali światowej. Pod względem znajomości matematyki polscy maturzyści uplasowali się na 24. miejscu na 41 przebadanych krajów.

Kalkulatorów graficznych mogą w Polsce używać jedynie uczniowie przystępujący do Matury Międzynarodowej. Włodzimierz Zielicz, nauczyciel matematykiw warszawskim liceum im. Mikołaja Kopernika, które od lat uczestniczy w programie Matury Międzynarodowej, nie uważa, aby jego uczniowie byli gorsi od swoich rówieśników z rachunków. Wręcz przeciwnie. Większość uczniów z autorskiej klasy Włodzimierza Zielicza już dostało zaproszenia z renomowanych uczelni, m.in. z Oxfordu. Muszą tylko dobrze zdać maturę. „Na Maturze Międzynarodowej część zadań uczniowie rozwiązują z użyciem kalkulatorów, natomiast część rachunków wykonują w głowie. Dzięki temu potrafią zarówno rachować, jak myśleć” tłumaczy nauczyciel, którego uczniowie również złożyli swoje podpisy pod listem.

Matematycy twierdzą, że kalkulatory są pomocne w przyswajaniu wiedzy z niemal wszystkich działów nauk matematyczno – fizycznych. Bez kalkulatora zwykle odchodzi się w tych przedmiotach od doświadczeń, albo wyszukuje się takie, gdzie praktycznie prawie nie ma rachunków. Zaniedbuje się więc doświadczenia na rzecz suchej teorii. Obecnie przy obliczeniach matematycznych wszyscy studenci oraz inżynierowie korzystają z nowoczesnych technologii. Zabranianie dostępu do nich uczniom jest po prostu bezcelowe i szkodliwe.

Pod listem podpisali się m.in.

Dr Anna Rybak , Uniwersytet w Białymstoku
Edytę Juskowiak, pierwsza osoba w Polsce, która obroniła doktorat z kalkulatorów graficznych
Alina Przychoda, Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki, organizuje kolejną konferencję SNM
Zygmunt Łaszczyk, IV LO w Siedlcach, koordynator grupy roboczej SNM
Michał Szurek, J.M. Uniwersytetu Warszawskiego
Włodzimierz Zielicz, XXXIII LO im. M. Kopernika w Warszawie
Kazimierz Cegiełka, Szkoła Główna Służby Pożarniczej w Warszawie
Wacław Zawadowski, Uniwersytet Warszawski, założyciel SNM
Mirosław Dąbrowski, Instytut Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego

 

© RAD-COM, 2000-2005 : O Serwisie : Kontakt : Reklama